VI. Komputeryzacja bibliotek.

W 2011 r. w bibliotekach publicznych na terenie województwa warmińsko-mazurskiego, według danych posiadanych przez WBP w Olsztynie (Tabela 6. Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w bibliotekach publicznych województwa warmińsko-mazurskiego) średnia liczba publicznie dostępnych stanowisk komputerowych z dostępem do Internetu w przeliczeniu na 1000 mieszkańców, była równa 1,10. Oznacza to, że na każde 1000 mieszkańców przypadało jedno stanowisko umożliwiające publiczny dostęp do Internetu. Należy zwrócić uwagę na fakt, iż w 5 bibliotekach gmin miejsko-wiejskich i aż w 21 bibliotekach gmin wiejskich, wskaźnik ten był większy niż 2, co oznacza, że w tych gminach jedno stanowisko przypada na mniej niż 500 mieszkańców. Jest to zjawisko korzystne: na wsi infrastruktura komunikacyjna jest słabiej rozwinięta i często tylko możliwość korzystania z publicznych komputerów nie pozbawia mieszkańców dostępu do Internetu.

Zdecydowana większość komputerów znajdująca się w bibliotekach (ponad 70%), była udostępniana użytkownikom. Była to jedna z popularniejszych usług bibliotecznych: aż 53% liczby odwiedzin na miejscu, to liczba odwiedzin w celu skorzystania z komputera.

26% komputerów wykorzystywana była przez bibliotekarzy do prac biblioteczno-bibliograficznych. Priorytetowymi zadaniami dla bibliotek w zakresie komputeryzacji powinny być komputerowa ewidencja czytelników i wypożyczeń oraz udostępnienie użytkownikom informacji w Internecie o zbiorach bibliotecznych. Niepokoi więc fakt, iż nadal 13 jednostek nie prowadziło żadnych prac w tym zakresie, a w 38 jednostek nie udostępniało swojego katalogu on-line (patrz: Tabela 6). Najczęściej wykorzystywanymi programami bibliotecznymi w województwie warmińsko-mazurskim w 2011 r. były: MAK (w  84 jednostkach organizacyjnych), MAK+ (13), SOWA (7) oraz Libra (5).

Internetowe witryny bibliotek, blogi i profile na portalach społecznościowych znakomicie służą promocji: wiadomość o istnieniu i działalności danej placówki dociera do znacznie szerszego (niż za pośrednictwem tradycyjnych form promocji) grona odbiorców w zasadzie nie generując dodatkowych kosztów. W większości gmin województwa warmińsko-mazurskiego biblioteki publiczne korzystały z tego rodzaju promowania swoich usług: w 74 – prowadziły swoją własną stronę internetową, a w 40 – blogi i profile na portalach społecznościowych. Niestety biblioteki w 29 gminach (czyli 25% bibliotek publicznych województwa) kolejny już rok nie były widoczne w Internecie (patrz: Tabela 6).

Powrót