Od 7 stycznia w Galerii Stary Ratusz Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej można obejrzeć wystawę fotografii Marcina Sudera „Afganistan. Pragnienie życia” zorganizowaną przez Polską Akcję Humanitarną w ramach kampanii „Akcja Edukacja”. W Afganistanie wojna trwa nadal. Nie ta medialna, głośna, znana z pierwszych stron gazet, lecz cicha, zapomniana wojna Afgańczyków o edukację. Jest to walka z biedą, walka z nieudolnością państwa zniszczonego długotrwałym konfliktem zbrojnym, ale także walka z wyczerpanymi tą sytuacją i sponiewieranymi umysłami. Wojna ukochała sobie to miejsce i zadomowiła się w tym urokliwym kraju, zamieszkanym przez pięknych, pokornych ludzi. Ludzi, których jedynym marzeniem jest po prostu żyć. Wystawa powstała w ramach prowadzonej od września 2008 roku przez Polską Akcję Humanitarną kampanii Akcja Edukacja. Jej celem jest zwrócenie uwagi na problem braku dostępu do edukacji w regionach dotkniętych konfliktami zbrojnymi oraz zebranie środków umożliwiających przeciwdziałanie temu problemowi. Fotografie Sudera bardzo ciepło i intymnie ukazują ludzi, których spotkał w ciągu swojego miesięcznego pobytu w Afganistanie. Dzięki nim bieda milionów Afgańczyków zyskuje ludzką twarz i staje się również problemem dotyczącym widza. Dzięki nim łatwiej zrozumieć, że afgańskie dzieci w wieku szkolnym bardzo chcą się uczyć, bo jest to jedno z podstawowych praw każdego dziecka. Łatwiej zrozumieć, dlaczego ponad połowa z nich nie może z tego prawa skorzystać. Łatwiej zrozumieć dlaczego ponad 1/3 Afgańczyków jest niepiśmienna. Marcin Suder fotografią zajmuje się od kilkunastu lat. Wykonuje fotografię portretową, reklamową, lecz prawdziwą jego pasją jest fotografia społeczna i wojenna. Realizował fotoreportaże w kilkudziesięciu państwach m.in. w Afganistanie, Birmie, Czeczenii, Indiach, Iranie, Kaszmirze, Kongo, Palestynie, Ruandzie, Sierra Leone, Sudanie. Na co dzień pracuje dla agencji Melon i Corbis. Przez kilka lat był wykładowcą w pracowni fotoreportażu w Akademii Fotografii. Wystawa została częściowo sfinansowana ze środków grantowych pozyskanych z Departamentu Stanu USA oraz przez Fundację Edukacja dla Demokracji w ramach programu pomocy zagranicznej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w 2009 r. |
|