Katalog nowych usług do wdrażania w publicznych bibliotekach gminnych

Nazwa usługi: Szkoła pisarzy – od małego krytyka do wielkiego pisarza
Inspiracja: Usługa zaobserwowana podczas pobytu na Bornholmie w bibliotece w Rønne
Grupa docelowa: Dzieci w wieku 10 – 13 lat

Szczegółowy opis usługi

„Szkoła pisarzy” to usługa mająca na celu aktywizację czytelniczą dzieci w wieku 10 - 13 lat (IV - VI kl. szkoły podstawowej) – rozbudzanie potrzeb czytelniczych, kształtowanie nawyku obcowania z książką, rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat przeczytanych książek, a w konsekwencji wzrost kompetencji czytelniczych.

Aby umożliwić udział w nowej usłudze nie tylko dzieciom, które już są czytelnikami MBP konieczne jest nawiązanie ścisłej współpracy ze szkołami, które będą partnerami w jej realizacji.
Pierwszym krokiem będzie zorganizowanie międzybibliotecznej rady, która mogłaby podejmować wspólne działania sprzyjające aktywności czytelniczej dzieci, nie tylko w trakcie realizacji usługi „Szkoła pisarzy – od małego krytyka do wielkiego pisarza”.
Krok drugi to rozmowy z kolejnymi partnerami, a są nimi osoby, które mogłyby poprowadzić warsztaty pisarskie dla dzieci. Mogą to być lokalni twórcy, ale też poloniści ze szkół wyższego szczebla, którzy na co dzień nie mają zajęć z dziećmi z grupy docelowej.

Kolejnym etapem jest rozpropagowanie usługi wśród dzieci.
Ogłoszenia z zaproszeniem do wzięcia udziału w konkursach na wypowiedź o przeczytanej książce zostaną zamieszczone w lokalnych mediach, na stronie WWW Biblioteki i na plakatach rozwieszonych na terenie miasta, w lokalach MBP oraz w szkołach.

Usługa będzie miała przebieg cykliczny. Co miesiąc dzieci będą wrzucały do przygotowanych urn recenzje przeczytanych książek.
Urny zostaną wykonane na zajęciach plastycznych, które są organizowane przez MBP. Będą one wystawione w działach dla dzieci w MBP oraz w bibliotekach szkolnych tych szkół, które zdecydują się podjąć z nami współpracę.
Raz w miesiącu zawartość urn będzie dostarczona do Oddziału dla Dzieci w MBP, gdzie zostanie zorganizowane spotkanie ze słodkim poczęstunkiem dla uczestników konkursu, podczas którego będą losowane 3 prace, otrzymujące nagrodę. Nagrody dzieci będą wybierały spośród zakupionych książek.
Wszystkie prace, za zgodą ich autorów, będą zamieszczane na stronie WWW MBP.

W celu kształtowania umiejętności oraz wzrostu zainteresowania pisaniem zostaną zorganizowane warsztaty pisarskie, które poprowadzą lokalni twórcy.

Realizacja usługi w ramach programu będzie trwać do października 2010 roku.
W październiku dokonana zostanie ocena przebiegu usługi oraz jej efektów. Ocenimy zainteresowanie usługą wśród dzieci poprzez sprawdzenie liczby uczestników w comiesięcznych konkursach oraz w warsztatach.
Efektem wprowadzanej usługi, którego się spodziewamy, jest tez wzrost liczby dzieci korzystających z działów dla dzieci oraz ich wyższe kompetencje czytelnicze. Pierwszy z wymienionych czynników zostanie sprawdzony metodą statystyczną poprzez porównanie ze wskaźnikami czytelniczymi z roku poprzedniego. Ocena wzrostu kompetencji czytelniczych będzie dokonana metodą obserwacji.

Harmonogram wprowadzenia usługi

Etap przygotowawczy: 1 miesiąc: nawiązanie współpracy ze szkołami w celu zorganizowania międzybibliotecznej rady podejmującej wspólne zadania na rzecz aktywizacji czytelniczej dzieci oraz w celu rozpropagowania nowej usługi.
Zamieszczenie informacji w mediach, na stronie WWW Biblioteki, na plakatach na terenie miasta oraz w lokalu MBP i szkołach. Przygotowanie urn na recenzje podczas zajęć plastycznych w Filii nr 3. Nawiązanie współpracy z twórcami, którzy poprowadzą warsztaty pisarskie.
Etap wdrożeniowy: 11 miesięcy: co miesiąc organizacja konkursu na recenzję – wypowiedzi wrzucane są do urn stojących w bibliotekach.
Co miesiąc spotkanie z poczęstunkiem w Oddziale dla Dzieci MBP, podczas którego zostaną wylosowani zwycięzcy.
Zamieszczenie prac na stronie biblioteki.
Etap ewaluacji: Badanie statystyczne – tą metodą sprawdzimy ilość dzieci uczestniczących w usłudze w całym okresie jej trwania.
Ocenimy, czy nastąpił wzrost zainteresowania usługą w kolejnych miesiącach oraz, stosując metodę porównawczą, stwierdzimy, czy nastąpił wzrost wskaźników czytelniczych w działach dla dzieci w porównaniu z rokiem ubiegłym.
Przez cały czas trwania usługi dokonywana też będzie ocena metodą obserwacji, ponieważ celem jej wprowadzenia jest także wzrost kompetencji czytelniczych dzieci.

Na czym polega innowacyjność wprowadzanej usługi?

  1. Organizowany konkurs na recenzję nie jest zjawiskiem incydentalnym, lecz cyklicznym – daje to możliwość objęcia usługą dużej grupy dzieci, aktywizacji tych, które nie zdecydowałyby się na udział w konkursie jednorazowym.
  2. Rezygnacja z oceniania na rzecz losowego wyłaniania zwycięzców miesiąca, co powinno zachęcić do czytania i udziału w konkursach również dzieci, które nie posiadają łatwości formułowania wypowiedzi pisemnych.

Dodatkowe uwagi

Materiały i narzędzia niezbędne do wprowadzenia usługi

Materiały papiernicze do wykonania urn
Nagrody w comiesięcznym konkursie na recenzje książki
Koszt – ok. 900 zł

Pomysłodawca usługi

Imię i nazwisko: Anna Głowińska
Funkcja/Stanowisko w bibliotece: Kierownik MBP
Nazwa biblioteki: Centrum Kultury w Ostródzie Miejska Biblioteka Publiczna
Adres biblioteki: ul. Mickiewicza 22
14- 100 Ostróda
Numer telefonu do kontaktu: 89 646 27 54

Wsparcie udzielone przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię poprzez dofinansowanie ze środków
Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego