Katalog nowych usług do wdrażania w publicznych bibliotekach gminnych

Nazwa usługi: Multimedialna prezentacja wirtualnych i realnych usług Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Olsztynie
Inspiracja: wykłady Jona Madsena oraz Lei Wolffbrandt z biblioteki w Rønne
Grupa docelowa: głównie dzieci, młodzież szkół gimnazjalnych i średnich, studenci, nauczyciele; możliwość rozszerzenia usługi na inne grupy zgodnie z zapotrzebowaniem

Szczegółowy opis usługi

Rozwój w dziedzinie informatyzacji jest jednym z głównych czynników determinujących rozwój cywilizacyjny w zakresie komunikacji społecznej, w obszarze kultury i edukacji. Nowoczesne biblioteki, jako instytucje kultury i edukacji, wykorzystują metody i techniki cyfrowe w celu zwiększenia zasięgu, dostępności, wygody i poprawy świadczonych usług. Zmieniły się formy pracy oraz zbiory bibliotek, które obecnie są również gromadzone na nośnikach cyfrowych. Nowoczesne biblioteki publiczne to również ośrodki aktywności lokalnej, które nie ograniczają się już tylko do wypożyczania książek, ale proponują różnorodne formy nauki i rozrywki. Użytkownicy biblioteki mają do dyspozycji pracownie komputerowe z dostępem do Internetu z różnorodnymi programami użytkowymi, grami i multimedialnymi zbiorami, z których można korzystać na miejscu w pracowniach lub wypożyczyć do domu. Większość społeczeństwa (w tym także ludzie młodzi), jest nieświadoma zmian zachodzących w bibliotekach.
Multimedialna prezentacja wirtualnych i realnych usług biblioteki ma na celu zainteresowanie rzeczywistych i potencjalnych klientów szerokim zakresem podejmowanych działań i świadczonych przez bibliotekę usług.
Innowacyjna dla naszej instytucji jest forma prezentacji usługi dostosowana do specyfiki percepcji młodego odbiorcy oraz jej „mobilność”. Wykorzystanie laptopa z wideoprojektorem umożliwi również przeprowadzanie prezentacji poza siedzibą biblioteki oraz pozwoli dotrzeć z ofertą do szerszego grona potencjalnych użytkowników.
Po każdej prezentacji przeprowadzone zostanie badanie – bezpośrednia rozmowa na temat formy i treści multimedialnej prezentacji oraz działalności i świadczonych przez bibliotekę usług. Zdobyte informacje posłużą do udoskonalania i poszerzania oferty biblioteki oraz modyfikacji pokazu.

Harmonogram wprowadzenia usługi

Etap przygotowawczy: 4 miesiące:
  • przygotowanie i opracowanie w poszczególnych agendach biblioteki materiałów do multimedialnej prezentacji wirtualnych i realnych usług biblioteki;
  • opracowanie przez bibliotekarza i plastyka koncepcji i grafiki prezentacji;
  • przygotowanie prezentacji, czas prezentowania: 20-25 minut;
  • opracowanie materiałów do przewodnika multimedialnego po bibliotece/agendach/filiach (wirtualna podróż po bibliotece), wykonanie zdjęć dokumentujących działy, oddziały i inne pomieszczenia przeznaczone dla użytkowników, opisanie dokumentacji, opracowanie koncepcji graficznej przewodnika przez plastyka we współpracy z bibliotekarzem;
Etap wdrożeniowy: 6 miesięcy:
  • wybór i przeszkolenie pracowników odpowiedzialnych za przeprowadzanie prezentacji;
  • przygotowanie listy instytucji (z danymi teleadresowymi i osobami do kontaktu), do których zostanie skierowana usługa;
  • przygotowanie formularza i tworzenie harmonogramu przeprowadzania prezentacji w poszczególnych instytucjach;
  • promowanie nowej usługi poprzez stronę internetową biblioteki i/lub innych instytucji, bezpośrednie kontakty;
  • zamieszczenie przewodnika multimedialnego po bibliotece na stronie internetowej biblioteki;
  • nagranie na płyty CD przewodnika multimedialnego po bibliotece, który otrzymają instytucje, gdzie będzie przedstawiana multimedialna prezentacja wirtualnych i realnych usług biblioteki;
  • przeprowadzanie prezentacji zgodnie z harmonogramem;
  • udoskonalanie i dostosowywanie multimedialnej prezentacji do potrzeb odbiorców zgodnie z informacjami pozyskanymi podczas bezpośrednich rozmów z odbiorcami usługi.
Etap ewaluacji:
  • data pierwszej prezentacji usługi zgodnie z harmonogramem;
  • po każdej prezentacji przeprowadzona będzie bezpośrednia rozmowa z odbiorcami usługi oraz sporządzona notatka z informacjami, które posłużą do doskonalenia i poprawy efektywności usługi.

Na czym polega innowacyjność wprowadzanej usługi?

Dodatkowe uwagi

Przewidywane jest przeprowadzenie badań ankietowych nt. oddziaływania/efektów wprowadzonej usługi głównie wśród uczestników multimedialnej prezentacji wirtualnych i realnych usług.

Materiały i narzędzia niezbędne do wprowadzenia usługi

komputer/laptop, wideoprojektor, ekran, nagrywarka płyt CD
opracowanie grafiki do multimedialnego pokazu (koszt pracy grafika/plastyka)
opracowanie i wydruk materiałów informacyjnych o usłudze (koszt pracy plastyka, papier i tusze do wydruku materiałów)
koszt płyt CD do nagrania przewodnika multimedialnego po bibliotece

Pomysłodawca usługi

Imię i nazwisko: Danuta Kazaniecka
Krystyna Chabko
Izabela Frąckowiak
Maria Jończyk-Zegler
Magdalena Strzyż
Funkcja/Stanowisko w bibliotece: Kierownik Wypożyczalni Głównej i Międzybibliotecznej
Pracownik Wypożyczalni Głównej i Międzybibliotecznej
Kierownik Czytelni Głównej
Kierownik Oddziału Literatury Dziecięcej i Młodzieżowej
Kierownik Działu Zbiorów Specjalnych
Nazwa biblioteki: Wojewódzka Biblioteka Publiczna w Olsztynie
Adres biblioteki: ul. 1 Maja 5
10-117 Olsztyn
Numer telefonu do kontaktu: 89 527 57 97 (Wypożyczalnia Główna i Międzybiblioteczna)
89 535 97 81 (Czytelnia Główna)
89 524 90 41 (Oddział Literatury Dziecięcej i Młodzieżowej)
89 524 90 34 (Dział Zbiorów Specjalnych)

Wsparcie udzielone przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię poprzez dofinansowanie ze środków
Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego