Katalog nowych usług do wdrażania w publicznych bibliotekach gminnych

Nazwa usługi: Punkt Obsługi Obywateli
Inspiracja: Usługa zaobserwowana podczas pobytu na Bornholmie w bibliotekach w Hasle i Aakirkeby (serwisy usług obywatelskich)
Grupa docelowa: Mieszkańcy Mrągowa i okolic

Szczegółowy opis usługi

Duńskie serwisy usług obywatelskich przy bibliotekach publicznych działają w szerokim zakresie: usługi konsularne, praca i szkolenia, dzieci i rodzina, rozrywka i kultura, paszporty i prawa jazdy, podatki i nieruchomości, zdrowie i opieka nad osobami niepełnosprawnymi. Serwisy działają w każdym mieście gdzie jest biblioteka, w zależności od potrzeb 1 - 5 dni w tygodniu, po kilka godzin. Usługa jest dostępna od 2003 roku, jest więc wpisana w działalność bibliotek, sprawdzona w działaniu i dostosowana do konkretnych potrzeb mieszkańców. Duża część działalności serwisu prowadzona jest przez Internet, gdyż ponad 80% społeczeństwa duńskiego posiada w domach komputery podłączone do sieci. 57% spraw załatwianych jest przez Internet. Ponad 60% dorosłych mieszkańców Danii jest też czytelnikami bibliotek. Biblioteki poprzez serwis pomagają w załatwianiu spraw urzędowych.
W Polsce dopiero wkraczamy w erę społeczeństwa informacyjnego, mimo że dostępność do komputerów i Internetu jest coraz większa, jednak nadal nie pozwala na szeroki zakres korzystania z niego.
Proponowany Punkt Obsługi Obywatela przy Bibliotece Miejskiej wzorowany na duńskim serwisie usług obywatelskich działać będzie w dużo bardziej ograniczonym zakresie – w ramach możliwości biblioteki i urzędów.
Kontakty odbywać się będą bezpośrednio – bez Internetu, w bibliotece – miejscu dostępnym dla wszystkich mieszkańców, miejscu „przyjaznym”, w dogodnej porze (popołudniowej). Zakres działalności będzie wynikał z potrzeb obywatelskich mieszkańców miasta.
Przedstawiciele urzędu podczas dyżurów będą załatwiać konkretne sprawy poszczególnych osób zgodnie ze swoimi kompetencjami (wyrobienie dowodu osobistego, zameldowanie, czy wypełnienie druku PIT) albo kierować zainteresowanego do odpowiedniej placówki. Radny będzie przyjmował wnioski od obywateli i kierował do odpowiednich instytucji. Rola bibliotekarza będzie polegała na pomocy zainteresowanym w dotarciu do odpowiednich dokumentów i w miarę potrzeb ich wypełnianiu.

Harmonogram wprowadzenia usługi

Etap przygotowawczy: 2 miesiące: przygotowanie teczki – dokumentacji na temat projektu „Z Danii do Polski – transfer wiedzy i doświadczeń zawodowych” jak też jego realizacji. Teczka zawiera też konspekt przygotowywanej usługi. Dokumentacja ma być pomocna w rozmowach z przedstawicielami instytucji i urzędów.
Spotkania i rozmowy z Burmistrzem, Przewodniczącym Rady Miejskiej, prezesami oddziałów ZUS i Urzędu Skarbowego, na temat możliwości wprowadzenia dyżurów przedstawicieli podległych im jednostek w Punkcie Obsługi Obywateli oraz zakresu ich działania.
Etap wdrożeniowy: 6 miesięcy: przygotowanie pomieszczenia, w którym odbywałyby się dyżury POO, dostosowanie go do swobodnych rozmów (w miarę możliwości zakup komputera, w innym wypadku korzystanie z komputera bibliotecznego).
Podanie w lokalnych środkach przekazu (Radio Planeta Mrągowo, Kurier Mrągowski i Magazyn Mrągowski) informacji o wprowadzeniu usługi i możliwości korzystania z Punktu Obsługi Obywateli. Podanie do wiadomości kontaktu telefonicznego i osobistego w Bibliotece, osoby odpowiedzialnej za usługę, w celu przekazywania uwag i wniosków na temat potrzeb mieszkańców miasta oraz zakresu działania punktu.
Etap ewaluacji: 5 miesięcy: na podstawie krótkiej ankiety anonimowej z pytaniami czy Punkt spełnia oczekiwania mieszkańców, o zakres usług prowadzonych przez punkt, o częstotliwość dyżurów punkcie i dodatkowe uwagi, oraz z ilości osób korzystających z punktu, dostosowanie częstotliwości oraz zakresu jego działania.

Na czym polega innowacyjność wprowadzanej usługi?

Biblioteka staje się miejscem, gdzie znikają bariery między Urzędem a mieszkańcami miasta, kontakty przebiegają na jednej płaszczyźnie, są bardziej otwarte. Obywatel przestaje czuć się jak petent traktowany „z góry”. Daje to lepsze relacje i skutki działania dla obu stron.
Biblioteka leży w centrum Mrągowa, jest bardziej dostępna dla wszystkich mieszkańców miasta.
Dodatkowym atutem usługi będzie czas działania punktu – popołudnie, np. godz. 17.00 - 18.00, gdy urzędy pracują zazwyczaj do 15.00 – 16.00 tj. w godzinach pracy mieszkańców.

Dodatkowe uwagi

Osoba przychodząca do Punktu obsługi obywateli może stać się czytelnikiem biblioteki, co wpłynie na wzrost czytelnictwa w mieście.

Materiały i narzędzia niezbędne do wprowadzenia usługi

Komputer z drukarką (ok. 5.000 zł)

Pomysłodawca usługi

Imię i nazwisko: Maria Mikołajczyk
Funkcja/Stanowisko w bibliotece: St. Bibliotekarz w Wypożyczalni dla Dorosłych
Nazwa biblioteki: Biblioteka Miejska im. Wacława Gołowicza w Mrągowie
Adres biblioteki: ul. Warszawska 26
11-700 Mrągowo
Numer telefonu do kontaktu: 89 743 34 57

Wsparcie udzielone przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię poprzez dofinansowanie ze środków
Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego