Katalog nowych usług do wdrażania w publicznych bibliotekach gminnych

Nazwa usługi: Klub Filmowy
Inspiracja: Usługa zaobserwowana podczas pobytu na Bornholmie w bibliotece w Aakirkeby
Grupa docelowa: Osoby w wieku 20-50 lat, interesujące się szeroko rozumianą popkulturą. Osoby spoza grupy docelowej będą także bardzo mile widziane na spotkaniach.

Szczegółowy opis usługi

W Klubie Filmowym prezentowane będą publicznie ciekawe i wartościowe filmy fabularne oraz dokumentalne. Spotkania grupy odbywać będą się cyklicznie (np. co dwa tygodnie), a na każdym spotkaniu uczestnicy będą mogli wybrać film, jaki obejrzą za dwa tygodnie. Spotkania Klubu będą odbywały się już po zamknięciu biblioteki tak, aby nikomu nie przeszkadzał hałas towarzyszący pokazowi filmu. W miarę możliwości finansowych biblioteki (ew. pozyskanych sponsorów), co jakiś czas (plan – raz na dwa miesiące) na spotkanie zapraszana będzie osoba związana w jakiś sposób z filmem i kulturą filmową (np. znajomy reżyser, znajoma aktorka, studentka filmoznawstwa itp., generalnie chodzi o osoby, która za minimalną opłatą mogłyby ciekawie poprowadzić spotkanie i służyć swoją wiedzą), z którymi uczestnicy spotkań Klubu mogliby podyskutować na temat obejrzanego filmu, a także o kulisach pracy planu, historii filmu, specyfice twórczości poszczególnych reżyserów itp. Po każdym spotkaniu, niezależnie od tego, czy zaproszona zostanie na nie osoba związana z kinem, uczestnicy Klubu będą mieli możliwość dyskusji nad obejrzanym filmem. Jeśli prezentowany będzie film oparty na napisanej wcześniej książce grupa będzie mogła zastanowić się i podyskutować o wyższości kina nad literaturą (lub odwrotnie). Spotkania odbywać się będą w luźnej atmosferze, będą miały otwarty charakter (każdy, kto ma ochotę, może dołączyć do grupy w każdej chwili). Klub Filmowy będzie promowany w lokalnych mediach (plansze w lokalnej TV, ogłoszenia modułowe w prasie, promocja w Internecie oraz outdoor).

Harmonogram wprowadzenia usługi

Etap przygotowawczy:
  1. Badania Użytkowników (ankieta dot. zasad działania Klubu, chęci uczestniczenia w takiej inicjatywie itp.) (październik)
  2. Promocja (listopad, grudzień)
  3. Rekrutacja uczestników na pierwsze spotkanie (grudzień)
Etap wdrożeniowy:
  1. Pokaz pierwszego filmu (w spotkaniu uczestniczy zaproszona osoba związana profesjonalnie z kinem/filmem, mająca wiedzę na temat popkultury). (styczeń)
  2. Promocja (styczeń – maj)
  3. Rekrutacja uczestników (styczeń – maj)
  4. Systematyczne pokazy co dwa tygodnie (styczeń – maj)
Etap ewaluacji:
  1. 1.Badania Uczestników spotkań (systematyczne ankiety badające zadowolenie z oferowanych zasad pracy Klubu, godzin projekcji itp.) (styczeń – maj)
Najlepszą formą ewaluacji będzie obecność uczestników na spotkaniach, będzie to świadczyło o skuteczności promocji i rekrutacji oraz dobrym doborze repertuaru.

Na czym polega innowacyjność wprowadzanej usługi?

W mieście istnieje co prawda kino, jednak widzowie nie mają możliwości obejrzenia ambitniejszych produkcji, a także dyskusji na temat filmu i jego obecności w kulturze na przełomie lat. Klub Filmowy nie będzie konkurencją dla działającego już kina, spotkania będą kameralne, wyświetlane filmy prawdopodobnie nie byłyby zyskowne dla kina.
Biblioteka nigdy dotąd nie oferowała Użytkownikom możliwości uczestniczenia w regularnych spotkaniach, na których omawiane będą w sposób przystępny i interesujący różne dziedziny sztuki (film, literatura). Uczestnicy będą mieli możliwość zastanowienia się nad tym jak głęboko popkultura wnika w życie człowieka, czy elementy popkultury możemy nazwać sztuką wysoką, ambitną?
Poza tym spotkania zaprezentują bibliotekę od zupełnie nowej strony – nie będzie to już miejsce, w którym można jedynie wypożyczyć książki. Dostarczanie ambitnej rozrywki, skłanianie do poszukiwań, zastanowienia się nad otaczającą nas rzeczywistością i obecnością w niej sztuki – to wszystko zapewnią spotkania Klubu Filmowego.

Dodatkowe uwagi

Przed rozpoczęciem każdego spotkania osoba prowadząca powie kilka słów o wyświetlanym filmie, o jego twórcach i problemach, jakie dany film porusza. Jeśli prezentowany będzie film oparty na napisanej wcześniej książce, uczestnicy spotkań będą mieli możliwość wypożyczenia książek natychmiast po spotkaniu tak, aby porównać obraz z oryginałem literackim. Na spotkaniach można zaproponować uczestnikom napoje i przekąski.
Wszystkie opisane w konspekcie koszty mogą ulec zmianie, być może uda się zaprosić na spotkanie zaprzyjaźnione osoby, które za darmo poprowadzą zajęcia, lub pozyskać sponsora, który w zamian za reklamę i dotarcie do atrakcyjnej grupy docelowej ze swoją ofertą, zechce sfinansować działalność Klubu. Do projekcji filmu nie jest niezbędna płyta z licencją na wypożyczanie, tylko tradycyjna do użytku domowego (koszt około 50 zł), jednak trzeba podpisać umowę z ZAiKS-em i opłacić licencję za pokaz.

Materiały i narzędzia niezbędne do wprowadzenia usługi

  1. Płyty DVD z filmami (jednorazowy koszt zakupu jednej płyty z licencją ok. 140 zł, zakupiona płyta będzie wypożyczana Użytkownikom)
  2. Projektor multimedialny
  3. Ekran projekcyjny (lub duży telewizor)
  4. Głośniki (min. system 2.1, najlepiej 5.1)
  5. Ew. umowa zlecenie/o dzieło z osobą zaproszoną (300 zł)
  6. Fundusze na promocję (min. 350 zł)
  7. Licencja na publiczne pokazy filmów od ZAiKS-u (40 zł/m-c – cena zależy od ilości wyświetlanych godzin i liczebności publiczności)

Pomysłodawca usługi

Imię i nazwisko: Przemysław Czechowski
Funkcja/Stanowisko w bibliotece: Kierownik Czytelni dla Dorosłych
Nazwa biblioteki: Miejska Biblioteka Publiczna w Morągu
Adres biblioteki: ul. Ogrodowa 16
14-300 Morąg
Numer telefonu do kontaktu: 89 757 11 12,
89 757 43 76 wew. 22

Wsparcie udzielone przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię poprzez dofinansowanie ze środków
Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego