Katalog nowych usług do wdrażania w publicznych bibliotekach gminnych

Nazwa usługi: Pokoik internetowy
Inspiracja: Usługa zaobserwowana podczas pobytu na Bornholmie w bibliotece w Aakirkeby
Grupa docelowa: Młodzież – 12-15 lat

Szczegółowy opis usługi

W trakcie rozmów z młodzieżą stwierdziliśmy, że bardzo brakuje im miejsca gdzie mogliby sami korzystać z Internetu. Aby sprostać ich oczekiwaniom zamierzamy połączyć księgozbiór dziecięcy – czytelni i wypożyczalni. Dzięki temu uzyskamy pomieszczenie, w którym urządzimy pokój internetowy. Ogłosimy konkurs na nazwę tego pokoju.
W Biskupcu nie ma kafejki internetowej, nasza – spełniając tę rolę – przysporzy nam nowych użytkowników. Rozpisując ankietę dowiemy się, jakie są oczekiwania młodzieży w zakresie tego projektu, czy i jakie gry zakupić.

Harmonogram wprowadzenia usługi

Etap przygotowawczy: Zakup materiałów i znalezienie wykonawcy prac remontowych – 3 miesiące
Adaptacja pomieszczenia i zakup mebli – 2 miesiące
Pozyskanie sprzętu
Etap wdrożeniowy: Rozpropagowanie usługi – informacja w gazecie lokalnej (Biuletyn Informacyjny Urzędu Miejskiego), reklama w szkołach, informacja w BIL-u, plakat w Oddziale dla Dzieci – przez cały okres trwania usługi
Etap ewaluacji: Podczas wakacji, metodą obserwacji sprawdzimy, jakie zainteresowanie wzbudzi nasza usługa. Porównamy statystyki, które zobrazują nam czy nastąpił wzrost odwiedzin. Zbierzemy opinie użytkowników o atrakcyjności naszego pokoju i rozstrzygniemy konkurs na jego nazwę.

Na czym polega innowacyjność wprowadzanej usługi?

Oddział nie posiada komputerów do samodzielnej pracy dla dzieci i młodzieży. Dotychczas wyszukiwaniem informacji dla nich zajmowała się bibliotekarka.
Pokój będzie również miejscem zabawy. Do tej pory nie kupowaliśmy programów edukacyjnych i gier komputerowych. Teraz młodzież będzie mogła korzystać z nich na miejscu.

Dodatkowe uwagi

Docelowo kącik zamierzamy wyposażyć w telewizor. Zajęcia wprowadzone z jego wykorzystaniem będą nowością (dzięki Neostradzie będziemy mieli dostęp do programów edukacyjnych, obcojęzycznych, rozrywkowych).

Materiały i narzędzia niezbędne do wprowadzenia usługi

Pozyskanie sprzętu – komputerów, biurek, krzeseł składanych i 2 foteli.
Adaptacja pomieszczenia.
Zakup gier komputerowych – w miarę możliwości finansowych.

Pomysłodawca usługi

Imię i nazwisko: Barbara Wawrykiewicz
Funkcja/Stanowisko w bibliotece: Dyrektor
Nazwa biblioteki: Miejska Biblioteka Publiczna im. Jana Liszewskiego
Adres biblioteki: ul. Niepodległości 3
11-300 Biskupiec
Numer telefonu do kontaktu: 89 715 21 11

Wsparcie udzielone przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię poprzez dofinansowanie ze środków
Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego