Katalog nowych usług do wdrażania w publicznych bibliotekach gminnych
Nazwa usługi: | Szkoła pisarzy – od małego krytyka do wielkiego pisarza |
Inspiracja: | Usługa zaobserwowana podczas pobytu na Bornholmie w bibliotece w Rønne |
Grupa docelowa: | Dzieci w wieku 10 – 13 lat |
Szczegółowy opis usługi
„Szkoła pisarzy” to usługa mająca na celu aktywizację czytelniczą dzieci w wieku 10 - 13 lat (IV - VI kl. szkoły podstawowej) – rozbudzanie potrzeb czytelniczych, kształtowanie nawyku obcowania z książką, rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat przeczytanych książek, a w konsekwencji wzrost kompetencji czytelniczych.
Aby umożliwić udział w nowej usłudze nie tylko dzieciom, które już są czytelnikami MBP konieczne jest nawiązanie ścisłej współpracy ze szkołami, które będą partnerami w jej realizacji.
Pierwszym krokiem będzie zorganizowanie międzybibliotecznej rady, która mogłaby podejmować wspólne działania sprzyjające aktywności czytelniczej dzieci, nie tylko w trakcie realizacji usługi „Szkoła pisarzy – od małego krytyka do wielkiego pisarza”.
Krok drugi to rozmowy z kolejnymi partnerami, a są nimi osoby, które mogłyby poprowadzić warsztaty pisarskie dla dzieci. Mogą to być lokalni twórcy, ale też poloniści ze szkół wyższego szczebla, którzy na co dzień nie mają zajęć z dziećmi z grupy docelowej.
Kolejnym etapem jest rozpropagowanie usługi wśród dzieci.
Ogłoszenia z zaproszeniem do wzięcia udziału w konkursach na wypowiedź o przeczytanej książce zostaną zamieszczone w lokalnych mediach, na stronie WWW Biblioteki i na plakatach rozwieszonych na terenie miasta, w lokalach MBP oraz w szkołach.
Usługa będzie miała przebieg cykliczny. Co miesiąc dzieci będą wrzucały do przygotowanych urn recenzje przeczytanych książek.
Urny zostaną wykonane na zajęciach plastycznych, które są organizowane przez MBP. Będą one wystawione w działach dla dzieci w MBP oraz w bibliotekach szkolnych tych szkół, które zdecydują się podjąć z nami współpracę.
Raz w miesiącu zawartość urn będzie dostarczona do Oddziału dla Dzieci w MBP, gdzie zostanie zorganizowane spotkanie ze słodkim poczęstunkiem dla uczestników konkursu, podczas którego będą losowane 3 prace, otrzymujące nagrodę. Nagrody dzieci będą wybierały spośród zakupionych książek.
Wszystkie prace, za zgodą ich autorów, będą zamieszczane na stronie WWW MBP.
W celu kształtowania umiejętności oraz wzrostu zainteresowania pisaniem zostaną zorganizowane warsztaty pisarskie, które poprowadzą lokalni twórcy.
Realizacja usługi w ramach programu będzie trwać do października 2010 roku.
W październiku dokonana zostanie ocena przebiegu usługi oraz jej efektów. Ocenimy zainteresowanie usługą wśród dzieci poprzez sprawdzenie liczby uczestników w comiesięcznych konkursach oraz w warsztatach.
Efektem wprowadzanej usługi, którego się spodziewamy, jest tez wzrost liczby dzieci korzystających z działów dla dzieci oraz ich wyższe kompetencje czytelnicze. Pierwszy z wymienionych czynników zostanie sprawdzony metodą statystyczną poprzez porównanie ze wskaźnikami czytelniczymi z roku poprzedniego. Ocena wzrostu kompetencji czytelniczych będzie dokonana metodą obserwacji.
Harmonogram wprowadzenia usługi
Etap przygotowawczy: | 1 miesiąc: nawiązanie współpracy ze szkołami w celu zorganizowania międzybibliotecznej rady podejmującej wspólne zadania na rzecz aktywizacji czytelniczej dzieci oraz w celu rozpropagowania nowej usługi. Zamieszczenie informacji w mediach, na stronie WWW Biblioteki, na plakatach na terenie miasta oraz w lokalu MBP i szkołach. Przygotowanie urn na recenzje podczas zajęć plastycznych w Filii nr 3. Nawiązanie współpracy z twórcami, którzy poprowadzą warsztaty pisarskie. |
Etap wdrożeniowy: | 11 miesięcy: co miesiąc organizacja konkursu na recenzję – wypowiedzi wrzucane są do urn stojących w bibliotekach. Co miesiąc spotkanie z poczęstunkiem w Oddziale dla Dzieci MBP, podczas którego zostaną wylosowani zwycięzcy. Zamieszczenie prac na stronie biblioteki. |
Etap ewaluacji: | Badanie statystyczne – tą metodą sprawdzimy ilość dzieci uczestniczących w usłudze w całym okresie jej trwania. Ocenimy, czy nastąpił wzrost zainteresowania usługą w kolejnych miesiącach oraz, stosując metodę porównawczą, stwierdzimy, czy nastąpił wzrost wskaźników czytelniczych w działach dla dzieci w porównaniu z rokiem ubiegłym. Przez cały czas trwania usługi dokonywana też będzie ocena metodą obserwacji, ponieważ celem jej wprowadzenia jest także wzrost kompetencji czytelniczych dzieci. |
Na czym polega innowacyjność wprowadzanej usługi?
- Organizowany konkurs na recenzję nie jest zjawiskiem incydentalnym, lecz cyklicznym – daje to możliwość objęcia usługą dużej grupy dzieci, aktywizacji tych, które nie zdecydowałyby się na udział w konkursie jednorazowym.
- Rezygnacja z oceniania na rzecz losowego wyłaniania zwycięzców miesiąca, co powinno zachęcić do czytania i udziału w konkursach również dzieci, które nie posiadają łatwości formułowania wypowiedzi pisemnych.
Dodatkowe uwagi
–
Materiały i narzędzia niezbędne do wprowadzenia usługi
Materiały papiernicze do wykonania urn
Nagrody w comiesięcznym konkursie na recenzje książki
Koszt – ok. 900 zł
Pomysłodawca usługi
Imię i nazwisko: | Anna Głowińska |
Funkcja/Stanowisko w bibliotece: | Kierownik MBP |
Nazwa biblioteki: | Centrum Kultury w Ostródzie Miejska Biblioteka Publiczna |
Adres biblioteki: | ul. Mickiewicza 22 14- 100 Ostróda |
Numer telefonu do kontaktu: | 89 646 27 54 |