Zdrowy ząb, to szczęśliwy ząb
na podstawie bajki „Dąb i jego ząb”
S. Grodzkiej-Samselskiej, M. Samselskiego
Zajęcia dla dzieci 5-6 letnich
CEL GŁÓWNY:
- Zapoznanie z zawodem i funkcją lekarza stomatologa;
CELE OGÓLNE:
- Uwrażliwienie na konieczność odwiedzania gabinetów stomatologicznych;
- Wdrażanie do systematycznej higieny jamy ustnej;
- Pobudzanie aktywności poprzez czynny udział dzieci w zajęciach;
CELE OPERACYJNE:
Dziecko:
- z uwagą wysłucha bajki ilustrowanej sylwetami, spróbuje odpowiedzieć na pytania zadawane przez nauczyciela;
- zapozna się z zawodem lekarza stomatologa;
- zrozumie konieczność dbania o własne zęby oraz systematycznego odwiedzania gabinetu stomatologicznego;
- starannie wykona pracę oraz zadba o porządek na stanowisku;
Środki i pomoce dydaktyczne:
- bajka „Dąb i jego ząb” S. Grodzkiej-Samselskiej, M. Samselskiego;
- sylwety zgodnie z treścią bajki;
- obrazki przedstawiające chory ząb do pracy plastycznej;
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
- Prezentacja bajki „Dąb i jego ząb” w formie teatrzyku sylwet;
- Omówienie treści bajki, wymienienie występujących w niej bohaterów (wykorzystanie sylwet), próby przeniesienia istoty sprawy w rzeczywistość (Nauczyciel kieruje rozmową, naprowadza, zadaje pytania.);
- Zaproszenie do przedszkola lekarza stomatologa;
- Dzieci uczestniczą w spotkaniu z lekarzem specjalistą, który odpowiada na zadawane mu pytania, porusza sprawy związane z koniecznością dbania o zęby, systematycznego odwiedzania gabinetów stomatologicznych, zachęca do pozbycia się lęku przed dentystą tłumacząc sposoby leczenia zębów (w sposób dla dzieci zrozumiały);
- Praca plastyczna – wykonanie plomby z białej plasteliny i wypełnienie nią dziury w narysowanym na kartce zębie. Dbałość o dobre wyrobienie plasteliny, staranne wypełnienie dziury. Przypominamy o uprzątnięciu swojego stanowiska pracy po wykonaniu zadania;