Charakterystyka księgozbioru zakupionego do WBP w Olsztynie w ramach dotacji ministerialnych w latach 2003-2005.
 
Dotacje ministerialne na zakup książek do Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Olsztynie w latach 2003-2005 wyniosły 142.533,50 zł. Pozwoliło to na zakup 5.979 vol. książek. Struktura tego zakupu przedstawia się następująco:
- literatura piękna dla dorosłych - 20% zakupu
- literatura piękna dla dzieci - 10% zakupu
- literatura naukowa i popularnonaukowa - 70% zakupu
.
Przedstawione liczby odzwierciedlają świadomą politykę uzupełniania w zbiorach WBP literatury naukowej i popularnonaukowej, szczególnie podręczników akademickich, na które zapotrzebowanie czytelnicze wzrasta z każdym rokiem. Wiąże się to zarówno z rozwojem Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego oraz pozostałych szkół wyższych na terenie Olsztyna, jak również z dużym odsetkiem młodzieży gimnazjalnej i licealnej wśród czytelników korzystających z zasobów biblioteki. Osoby te przygotowują się do różnorodnych sprawdzianów, egzaminów i olimpiad. Często szukają literatury wykraczającej poza program nauczania szkoły. Niebagatelną rolę odgrywają w tym wypadku także wysokie ceny książek niezbędnych w procesie zdobywania wiedzy. To powoduje, że biblioteka staje się miejscem, w którym poszukuje się aktualnych i fachowych źródeł informacji na różnorodne tematy.
Kolejną grupą czytelników, dla których lekturę należy dobierać szczególnie starannie, są dzieci. W tym wypadku chodzi już nie tylko o zawartość książki, a więc tekst na odpowiednio wysokim poziomie, ale i o formę publikacji. Przy obecnej deklarowanej przez wielu młodych ludzi niechęci do czytania, zewnętrzna atrakcyjność książki może być jedną z przyczyn wzrostu tak pożądanego zainteresowania.
Biblioteka publiczna odwiedzana jest także przez szerokie grono osób, dla których czytanie stanowi nieodłączny element egzystencji, wiąże się z rozwijaniem zainteresowań, stanowi element rozrywki i wypoczynku. Z myślą o tych osobach nie zaniedbano zakupu literatury beletrystycznej, jakkolwiek nie traktowano jej priorytetowo w sytuacji, gdy trzeba było dokonać wyboru pomiędzy zaspokojeniem wielu potrzeb.
Biorąc pod uwagę grupy odbiorców wymienione wyżej, zakupiono opracowania oraz teksty źródłowe z różnych dziedzin wiedzy, kompendia, słowniki i encyklopedie, publikacje o zróżnicowanym stopniu zaawansowania, literaturę piękną (w tym nowe wydania poszukiwanych lektur), publicystykę, albumy i poradniki.
Charakterystyka tematyki zakupionych książek.
Literatura naukowa i popularnonaukowa:
- podręczniki akademickie z poszukiwanych dziedzin, wśród których można wymienić takie, jak:
- nauka języków obcych
- historia Polski i świata, w tym zakres II wojny światowej, tematyka kresowa
- historia i teoria kultury
- historia filozofii - teksty źródłowe i opracowania
- psychologia (specjalistyczne omówienia poszczególnych zjawisk)
- prawo (w tym liczne komentarze ustaw)
- archeologia
- heraldyka
- religioznawstwo
- ekonomia, bankowość, rachunkowość, marketing, zarządzanie - w różnorodnych aspektach
- nauki biologiczno-matematyczne (medycyna, fizjoterapia, pielęgniarstwo, kosmetologia)
- informatyka (od podstaw do zagadnień specjalistycznych)
- socjologia (np. tematyka subkultur, obszarów wiejskich)
- polityka, dziennikarstwo
- słowniki i encyklopedie z różnych dziedzin wiedzy - zakupione z przeznaczeniem do wykorzystania jako księgozbiór podręczny (w tym do informatorium, gdzie aktualność publikacji jest bardzo ważna)
- wydawnictwa albumowe (poszukiwane m.in. przez maturzystów do przygotowywania prezentacji maturalnych)
- o tematyce związanej z regionem Warmii i Mazur
- prezentujące poszczególne rodzaje sztuk (malarstwo i konserwacja dzieł sztuki, architektura, fotografia), w tym prezentacje wybranych artystów oraz słynnych muzeów świata i ich kolekcji
- ilustrujące światowe dziedzictwo kultury (pod auspicjami UNESCO)
- literatura naukowa i popularnonaukowa:
- wybrane pozycje prezentujące najnowsze osiągnięcia w naukach matematyczno-biologicznych (m.in. histologia, embriologia, genetyka, historia epidemii, choroby nowych czasów - np. choroba Alzheimera, hipoterapia, ochrona środowiska)
- nauki humanistyczne - książki omawiające przemiany współczesnego świata (terroryzm, fundamentalizm), zagadnienia socjologiczne, filozoficzne, etyczne (np. problem eutanazji), historię filmu, teatru, muzyki (biografie słynnych twórców, prezentacje trendów)
- turystyka i krajoznawstwo (przewodniki, atlasy, opisy podróży)
- poradniki o charakterze popularnym dla szerokiego kręgu odbiorców, a w nich: zasady racjonalnego żywienia, zastosowanie diet w różnych chorobach, kosmetyka, sposoby prezentacji własnej osoby, samoobrona, zdrowie, pedagogika (problemy wychowawcze, uzależnienia i ich przezwyciężanie), podręczniki do nauki gry na instrumentach, komunikacja interpersonalna, rozwój osobisty, programy profilaktyczne (np. przezwyciężanie depresji), hobby (fotografia, wędkarstwo, sztuka kulinarna, szachy, motoryzacja, hafciarstwo, sztuka rysowania i malowania).
Beletrystyka dla dorosłych:
Zbiory biblioteki wzbogacono o:
- najnowsze powieści autorów polskich (zauważonych i komentowanych przez krytyków) oraz literaturę światową, poszukiwaną przez czytelników (książki o różnorodnej tematyce, m.in. psychologicznej, obyczajowej, sensacyjnej)
- teksty laureatów nagród (m.in. Fundacji Kościelskich, Nagrody Nobla)
- zbiory poezji (w tym wersje dwujęzyczne).
Ze względu na konieczność podziału środków finansowych w celu zaspokojenia wielu potrzeb czytelniczych, beletrystyka nie stanowiła priorytetu w tym zakupie. Było to raczej zasygnalizowanie w naszych zbiorach trendów współczesnej prozy światowej i polskiej.
Książki dla dzieci i młodzieży:
- beletrystyka współczesna oraz klasyka (np. nowe wydania książek przedwojennych), teksty wchodzące w skład popularnych serii opowiadań, przygotowanych z myślą o różnych grupach wiekowych, podejmujące aktualne problemy nastoletnich czytelników
- lektury i opracowania lektur
- bajki i krótkie opowiadania dla najmłodszych pomocne rodzicom w pracy wychowawczej (w tym sygnowane hasłem "Cała Polska Czyta Dzieciom" lub prezentujące treści ekologiczne i społeczne)
- serie edukacyjne, łączące zabawę z nauką, np. "Świat bez Przemocy", "Bezpieczne Dziecko", "Słucham i Czytam", "Rysuję Sam"; książki pomagające pokonywać lęk oraz przeciwstawiać się sytuacjom patologicznym (przemoc, nietolerancja, molestowanie, problem choroby i śmierci); książki tematycznie związane z uzależnieniami wśród dzieci i młodzieży, ilustrujące trudne problemy rodzinne; scenariusze przedstawień teatralnych; książki dwujęzyczne z płytami CD do nauki języków obcych; pomoce w nauce czytania, liczenia, gry na instrumentach czy śpiewu (w tym wydania z dużymi literami do samodzielnego czytania przez dzieci); bajki "ortograficzne", wierszyki ćwiczące poprawną wymowę; książki rozwijające różnorodne zainteresowania (np. kulinarne, turystyczne, przyrodnicze), poradniki dla hobbystów (opieka nad zwierzętami, majsterkowanie), savoir-vivre dla dzieci; scenariusz uroczystości i świąt ; przykłady gier i zabaw, zbiory zagadek.
- słowniki encyklopedyczne z różnych dziedzin wiedzy dla uczniów szkół podstawowych, gimnazjum i liceum.
Dodatkowe fundusze na zakup nowości wydawniczych do biblioteki stanowią okazję do uzupełnienia braków, pozyskania książek poszukiwanych przez czytelników, odnowienia starzejących się księgozbiorów. Kolekcje biblioteczne muszą być uzupełniane, w przeciwnym razie tracą na atrakcyjności w oczach osób odwiedzających bibliotekę. Przy obecnym tempie rozwoju naukowego trudno nadążyć w książkach z aktualnością prezentowanej wiedzy. Dotyczy to np. informatyki, ale także prawa czy medycyny. Oferta wydawnicza i księgarska jest ogromna, dlatego tak ważna staje się rola bibliotekarza, od którego wymaga się umiejętności wyboru książek najwartościowszych i najbardziej przydatnych w kształceniu ustawicznym oraz w rozwoju osobistym czytelników.