W województwie warmińsko - mazurskim działały: 2 biblioteki dziecięce i 55 oddziałów, w tym 4 na wsi (w GBP w Baniach Mazurskich, GBP w Biskupcu, GBP w Grodzicznie, GBP w Kozłowie). Najwięcej tego typu agend działało w Olsztynie i Elblągu (po 1 bibliotece i 8 oddziałów w każdym mieście), co stanowiło 31,6% ogółu jednostek działających w województwie.
Zarejestrowano w nich 54 225 czytelników (+33 w porównaniu z rokiem 2001), z czego 85% stanowili użytkownicy do lat 15, tj. 46 085 (-952). W placówkach obsługujących młodych czytelników udostępniono 1 047 989 wol. (+6 040 wol.). Nieznacznie (o 0,3%) wzrosła liczba wypożyczeń literatury popularnonaukowej, które stanowiły 35,2% ogółu wypożyczeń. Statystyczny czytelnik wypożyczył 19,3 wolumina (+0,1 wol.). Najwyższy wskaźnik ponownie odnotowano w oddziałach: BPMiG we Fromborku (51,3 wol. na 1 czytelnika), MBP w Górowie Iławeckim (45,5 wol.), MBP w Reszlu (43,3 wol.), GBP w Kozłowie (42,3 wol.).
Jednymi z głównych przyczyn pogarszającego się stanu czytelnictwa dzieci są niewystarczające zakupy zbiorów, nieukształtowane nawyki czytelnicze oraz niż demograficzny. W bibliotekach i oddziałach dla dzieci przybyło w 2002 r. 24 236 wol., co stanowiło 17% ogółu wpływów do bibliotek publicznych. Za posiadane środki kupowane są zazwyczaj wydawnictwa do celów edukacyjnych: lektury, wydawnictwa encyklopedyczne z różnych dziedzin wiedzy, podręczniki. Literatura piękna uzupełniana jest głównie darami. Najmłodsi czytelnicy poszukują książek niezniszczonych z kolorowymi ilustracjami, dużymi literami. Dzieci niechętnie czytają książki wcześniej wydane, wolą ten sam tytuł, ale wydany w pięknej szacie graficznej.
Przyczyn spadku czytelnictwa wśród dzieci wiejskich należy też upatrywać w złej organizacji dowożenia dzieci i młodzieży do szkół, która utrudnia lub uniemożliwia korzystanie z biblioteki.
U najmłodszych czytelników obserwuje się duże zainteresowanie komputerem i internetem, nowymi nośnikami informacji, programami multimedialnymi. Sprawia to, że nowoczesna biblioteka staje się atrakcyjniejsza dla czytelnika dziecięcego, jednak nie znajduje to odzwierciedlenia w liczbie wypożyczeń literatury w formie drukowanej.
Rzadko odnotowywane wzrosty wypożyczeń są głównie efektem systematycznie prowadzonej pracy kulturalno-edukacyjnej.