Celem przeprowadzonych badań było wstępne rozpoznanie potrzeb szkoleniowych kadry bibliotekarskiej, ze szczególnym uwzględnieniem wieku, wykształcenia i miejsca zamieszkania ankietowanych Badanie miało charakter orientacyjny. | Cel badań |
Problematyka badawcza koncentrowała się wokół zainteresowania pracowników bibliotek uczestnictwem w szkoleniach z zakresu rozwoju osobistego oraz rozwoju kompetencji zawodowych. Głównym motywem przeprowadzenia badań ankietowych była chęć zdiagnozowania grup zawodowych, do których mają być skierowane szkolenia. Ze względu na kryteria, określane przez Instytucje Wdrażające krajowe programy operacyjne, konieczne było poznanie zarówno struktury wiekowej, jak i poziomu wykształcenia kadry bibliotecznej. Przeprowadzone badania umożliwią przygotowanie i złożenie odpowiedniego wniosku aplikacyjnego na dofinansowanie podniesienia poziomu kompetencji kadr bibliotek publicznych oraz organizację szkoleń. W związku z tym problemy badawcze koncentrowały się wokół następujących pytań:
Dane ilościowe gromadzono z wykorzystaniem opracowanej na potrzeby badania ankiety. Kwestionariusz ankiety został przesłany drogą elektroniczną przez dział Instrukcyjno-Metodyczny Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej do wszystkich bibliotek w województwie warmińsko-mazurskim z prośbą o ich wypełnienie i odesłanie. Kwestionariusz zawierał skategoryzowane pytania z kafeterią zamkniętą. Dodatkowe pytanie, nie związane z głównym problemem badań, dotyczyło tematu konkursu literackiego, który, zdaniem bibliotekarzy, byłby atrakcyjny dla czytelników bibliotek w całym województwie. |
Problematyka badawcza |
Udział w badaniu wzięło 327 osób, co stanowi 47,5% wszystkich zatrudnionych w bibliotekach publicznych w województwie warmińsko-mazurskim (ogółem 688 osób). Wśród grupy respondentów przeważają kobiety – 92,3 %, natomiast mężczyźni stanowią 7,7% ogółu.
![]() ![]() Z przeprowadzonych ankiet otrzymano odmienne wyniki, gdzie największą grupę stanowią osoby z wykształceniem wyższym 52,3%, natomiast osoby z wykształceniem średnim stanowią 48,8% ogółu ankietowanych. ![]() ![]()
![]() | Charakterystyka badanych |
Z powyższych danych wynika bardzo duże zainteresowanie pracowników podnoszeniem swoich umiejętności osobistych. O prawdziwości tych deklaracji świadczy fakt, że aż ponad 58% ankietowanych zadeklarowało udział w szkoleniach w czasie wolnym od pracy. Jednoznacznych deklaracji udzieliło 11,62%, natomiast dla 46,79% badanych istotną zachętą do uczestnictwa był zwrot kosztów dojazdów i zapewnienie wyżywienia oraz noclegów podczas szkolenia.
![]() ![]() | Deklaracje udziału w szkoleniach w czasie wolnym od pracy |
Zapytano respondentów czy są zainteresowani nauką obsługi programów komputerowych, wykorzystywanych w pracy bibliotekarsko-biurowej. Z danych wynika, że ponad połowa pracowników bibliotek chciałaby podnieść swoje kompetencje w tym zakresie (56,88%). Opracowanie zbiorów bibliotecznych jest przedmiotem zainteresowania co drugiego ankietowanego (51,99%). Istotnym zagadnieniem w pracy bibliotekarz jest prawidłowe zarządzanie bazami danych, w tym również danymi osobowymi. W tym zakresie swoją wiedzę poszerzyć chce prawie 41,12% badanych. W zmieniającej się rzeczywistości społeczno-ekonomicznej jednym z najcenniejszych zasobów jest informacja. Biblioteki, będąc naturalnym źródłem wszelkich informacji, stoją przed nowym wyzwaniem przekwalifikowania swoich pracowników w tzw. brokerów informacji. Jest to zagadnienie nowe, zarówno dla kadry zarządzającej bibliotekami, jak i dla ich pracowników. Prawdopodobnie jest to jeden z powodów, dla których tylko 39% ankietowanych jest zainteresowanych nabyciem nowych kompetencji. | Poziom zainteresowania udziałem w szkoleniach zawodowych |
Z przeprowadzonych wstępnie analiz dotyczących zainteresowania podniesieniem własnych umiejętności osobistych i zawodowych wynika, że pracownicy bibliotek publicznych chętnie będą uczestniczyć w szkoleniach. Znalezienie odpowiednich źródeł współfinansowania tego typu projektów pozwoli na zwiększenie dostępności i ułatwienie podniesienia kwalifikacji zawodowych, szczególnie pracownikom bibliotek działających na terenach peryferyjnych. | Podsumowanie |
Opracowała:
Małgorzata Wasyluk