W województwie warmińsko-mazurskim w 2006 r. działały: 2 biblioteki dziecięce i 54 oddziały, w tym 4 na wsi (w GBP w Baniach Mazurskich, GBP w Biskupcu, GBP w Grodzicznie, GBP w Kozłowie). Na 56 bibliotek i oddziałów dla dzieci tylko w 9 (+4) odnotowano wzrost liczby zarejestrowanych czytelników. Wypożyczalnia dla dorosłych wraz z oddziałem dla dzieci Biblioteki Elbląskiej przy ulicy Płk. Dąbka 79 znajduje się w trakcie likwidacji. Ogółem zarejestrowano 48 429 czytelników (-2 776 w porównaniu z rokiem 2005), z czego 81% stanowili użytkownicy do lat 15, tj. 39 152 (-2 622). Udostępniono 877 610 wol. (-84 004 wol.). Wypożyczenia literatury popularnonaukowej stanowiły 30,69% ogółu wypożyczeń. Statystyczny czytelnik wypożyczył 18,12 wolumina (-0,66 wol.). Najwyższy wskaźnik aktywności czytelniczej odnotowano w BPMiG we Fromborku (57,10 wol.), w: MGBP w Korszach (38,52%), GBP w Grodzicznie (34,34 wol.), GBP w Biskupcu (34,33 wol.), MBP w Górowie Iławeckim (33,10 wol.), GBP w Kozłowie (31,81 wol.), MBP w Bartoszycach (30,97 wol.), MBP w Braniewie (30,95 wol.), MBP w Reszlu (30,42 wol.).
Przez długi czas spadek liczby czytelników i wypożyczeń tłumaczono niewystarczającymi zakupami nowości wydawniczych i niżem demograficznym. Jednak spadek liczby czytelników jest większy niż wynikałoby to z proporcji determinowanych przez niż demograficzny, a dzięki systematycznej dotacji MKiDN wskaźnik zakupu zbiorów wzrósł od roku 2003 z 4 do 9 wol. na 100 mieszkańców w 2006 r. i od dwóch lat utrzymuje się na stałym poziomie. Kolejnym winowajcą miała okazać się ekspansja nowych technologii informacyjnych i multimediów, które miały skazać książki na zagładę, co też okazało się nieprawdą. Przykładem może być cykl J. Rowling Harry Potter. Dlatego też zamiast szukać „winowajców” należy wykorzystać nowe formy komunikacji i przekazu informacji do rozwijania u dzieci, wychowywanych na kulturze obrazkowej, zainteresowania literaturą od jak najwcześniejszych lat, tak, żeby zamiłowanie do „nowinek” szło w parze z zamiłowaniem do książki. I co ważniejsze trzeba mieć świadomość, że wychowanie pokolenia czytającego książki i czasopisma jest zadaniem wieloletnim i na wielu płaszczyznach (biblioteka, szkoła, dom).