Na przestrzeni ostatnich lat, zatrudnienie w działalności podstawowej bibliotek województwa warmińsko-mazurskiego ulegało stałej redukcji. W latach 1999-2004 liczba pracowników merytorycznych zmniejszyła się o 48 osób. Kadra zarządzająca bibliotekami coraz częściej korzystała z pomocy wolontariuszy, stażystów, osób zatrudnionych w ramach prac interwencyjnych. Niestety, była to tylko doraźna pomoc.
W 2004 r. w bibliotekach publicznych województwa warmińsko-mazurskiego personel merytoryczny stanowił 676 osób (407 w mieście, 269 na wsi). W stosunku do ubiegłego roku, nastąpił spadek zatrudnienia o 2 osoby w miastach.
Pracownicy merytoryczni zatrudnieni byli na 598,54 etatach przeliczeniowych (+2,77 w porównaniu z 2003 r.), w tym 395,73 w mieście (+4,70), 202,81 na wsi (-1,93).
W 30 bibliotekach województwa dokonano zmian w zatrudnieniu bibliotekarzy. Z powodu osiągnięcia wieku emerytalnego odeszło 15 pracowników z 10 placówek. W 17 bibliotekach dokonano redukcji zatrudnienia, a w 13 zwiększono wymiar zatrudnienia.
Na jednego pracownika przypadało 417 czytelników oraz 10 847 wypożyczeń w skali roku.
Największą grupę zatrudnionych - 57,84% - stanowili pracownicy z wykształceniem średnim i policealnym. Wyższe wykształcenie posiadało 39,20% (+3,51). Pracownicy z kwalifikacjami bibliotekarskimi stanowili 68,34% (-2,75) ogółu pracowników działalności podstawowej.
Pozytywnym zjawiskiem jest systematyczna poprawa struktury wykształcenia pracowników merytorycznych. W 2004 r. dokształcały się 142 osoby (+46), m.in. na takich kierunkach jak: bibliotekoznawstwo i informacja naukowa, pedagogika biblioteczna, organizacja i zarządzanie bibliotekami, biblioterapia, edukacja medialna z grafiką, elektrotechnika, informatyka, informatyka stosowana, informatyka i ekonometria, animacja społeczno-kulturalna, administracja, reklama, pedagogika i pomoc socjalna, pedagogika (społeczna, opiekuńczo-wychowawcza), resocjalizacja i praca socjalna, zarządzanie zasobami ludzkimi, filologia polska, administracja samorządowa i finanse publiczne, socjologia i administracja publiczna, prawo europejskie, politologia, nauczanie zintegrowane z nauczaniem przedszkolnym.
Wiele osób skorzystało z możliwości uzupełnienia studiów magisterskich w Instytucie Informacji Naukowej i Studiów Bibliologicznych na Uniwersytecie Warszawskim.
Ponadto bibliotekarze uczestniczyli w wielu kursach, warsztatach, szkoleniach i konferencjach lokalnych i krajowych, na których poruszana była następująca te-matyka:
Województwo warmińsko-mazurskie wytypowane zostało do e-learningowego projektu pilotażowego "Ikonk@-edukacj@", w ramach którego 290. bibliotekarzy kontynuuje w 2005 r. naukę metodą e-learningową w trzystopniowym internetowym kursie komputerowym BIBWEB.
W ostatnim pięcioleciu obserwujemy tendencję wzrostową w zakresie samokształcenia pracowników oraz rozwijania i podnoszenia jakości działalności i usług świadczonych użytkownikom bibliotek. Funkcjonuje już świadomość kształcenia ustawicznego, nabywania nowych umiejętności, np. znajomości obowiązujących przepisów prawnych, korzystania z nowych technologii, zdobywania funduszy pozabudżetowych, asertywności, aktywniejszej współpracy ze środowiskiem lokalnym.
Proponowana tematyka szkoleń: